Stichting van Stigt-ing stimuleert anders denken, maar vooral anders doen en handelen.

Onze missie

Waarin wil de Stichting “het verschil (kunnen) maken”.

De Stichting heeft ten doel:

a.  De ondersteuning van maatschappelijk en cultureel erfgoed en in het bijzonder
        onderhoud van cultuurgebouwen en monumenten;

b.  De ondersteuning van structurele kunstinitiatieven;

c.  De bevordering van de dialoog tussen kunst en diversiteit en inclusiviteit van
      de diverse culturen;

d.  Het vergroten van kansen voor mensen met achterstand op de arbeidsmarkt
       verbonden met doelstelling a, b en c;

e.  Al hetgeen in de meest ruime zin bijdraagt aan het bovenstaande.

Werkingsregio: Amsterdam en Haarlem

Gezien deze doelstelling kan de Stichting registergoederen en / of andere vermogenswaarden verwerven alsmede registergoederen en / of andere vermogenswaarden vervreemden en bezwaren.

Primaire doelstelling is drager en ondersteuner te zijn van (al lopende) maatschappelijke en culturele initiatieven die “het nieuwe leven” in en van die gebouwen ondersteunt. Mede door die “activiteiten” krijgen de gebouwen “meerwaarde”. Voorbeelden zoals de Hallen Amsterdam en de Koepel Haarlem zijn het bekendst, maar ook tal van kleinere initiatieven.

Ervaring leert dat juist in aanvang van “ontwikkeling” culturele activiteiten gewenst zijn, maar daar initiatiefnemers wel met hun energie en inzet, maar moeilijker met financiën ondersteunt kunnen worden. Subsidietrajecten zijn daar ook vaak ongeschikt voor en te traag en lang in procedures.

Ook leert de ervaring dat de eerste periode van gebruik vaak bepalend is in (kansen op) bekendheid en functioneren, wederom door veel “vrijwillige” inzet, energie en kunde. Mooi dat juist in die periode met kleine bijdragen voor zowel activiteiten als materieel (denk aan mobiele dansvloer, tentoonstellingen faciliteiten) zeer wenselijk en noodzakelijk zijn.

Een derde les is de (noodzaak van) netwerken te verbinden voor diverse stichtingen, bijvoorbeeld Kunst en Dialoog, Stadsherstel, Panopticon, Rietveld, NV Zeedijk, Pakhuis de Zwijger etc. De synergie geeft meerwaarde voor alle partners.

De doelstelling mensen met achterstand kansen te geven is fundamenteel; dat wil zeggen in ambitie vaak meegenomen voor initiatief, in praktijk weerbarstig en vaak duurder dan “marktconform” en met kwalitatief pieken en dalen. Natuurlijk moet er een realistische “kwaliteit” zijn. Dat heeft vaak tijd en beetje geld nodig, bijvoorbeeld Restaurant Freud heeft dat na 3 / 4 / 5 jaar bewezen en voor elkaar (op horecagebied). De Stichting heeft ambitie dit juist ook op gebouwbeheer (schilderen / schoonmaken etc.) en faciliteer-niveau (fietscoaches, gastheer /-vrouw, beveiligers) te willen ondersteunen en faciliteren. De samenhang en integraliteit van de 4 aspecten geeft meerwaarde.

Een “belangeloze” Stichting kan dit steunen, stimuleren, verbinden en faciliteren.
Boek “Bouwmeesters met Draagvlak” en de eerdere denktank “DBME” zijn in feite een onderlegger van de processen.

E-mailen
Bellen